Green Cargo med store kutt Green Cargo, det statlige godstågselskapet i Sverige, har varslet oppsigelse av 70 ansatte i administrative stillinger.
Økonomi: Svensk kladdeføre på norske skinner - tapte flere hundre millioner på norsk innenrikstransport Green Cargo avviklet den norske innenrikstrafikken i januar etter å ha slitt med å få lønnsomhet i driften gjennom flere år. I perioden 2016 til og med 2022 hadde Green Cargo Norge AS og datterselskapene et akkumulert underskudd på 233 MNOK i den norske innenriksvirksomheten.
ØKONOMISK GJENNOMGANG 2022: Slik endte 2022: Jernbanetransport med gods Jernbaneåret 2022 huskes best for nyheten om at Green Cargo skulle legge ned innenrikstrafikken i Norge fra første kvartal i 2023.
Onrail i gang med neste kapittel ALNABRU: Onsdag 1. februar kl. 13.23 rullet Onrail-toget ut fra Alnabru med retning Bergen. Det markerte et punktum for Green Cargo i Norge og starten på et nytt kapittel i Onrail-historien.
GÅR FRA 10 TIL 70 ANSATTE: Onrail fikk alt de ba om - CargoNet fikk ingenting Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Frykter togrøvere: Vil ikke stoppe i Drangedal – Vi har på forespørsel fra Green Cargo valgt å ikke la godstogene stoppe på Neslandsvatn stasjon på grunn av tyveri fra togene.
Green Cargos exit fra det norske innenriksmarkedet: Onrail: – Det blir en redning for oss Onrail hadde kjøpt inn topp moderne lokomotiver til en godsrute de plutselig ikke fikk likevel. Etter at Green Cargo nå rømmer landet, åpner det seg muligheter.
En ny gullalder for Onrail Overtar etter Green Cargo – og kan høste stordriftsfordeler - Onrail får nå en etterlengtet vekst og kan hente ut stordriftsfordeler. Det forteller Onrail-gründer Henning Aandal til Logistikk Inside.
Green Cargo avvikler innenrikstransporten: Bane NOR svarer på Green Cargo-kritikken Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i løpet av første kvartal neste år. Selskapet pekte blant annet på dårlig sikring av el-priser og økte driftskostnader som følge av nedprioritering av gods på bane.
Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i Q1-2023: Strømsjokk, dårlige rammevilkår og dårlig lønnsomhet Bengt Fors, administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, hadde en hektisk mandag med flere møter med norske kunder som berøres av selskapets avgjørelse om å avvikle den norske innenrikssatsingen for godstransport på bane i Norge i løpet av første kvartal neste år.
Green Cargo avvikler i Norge Skinnegods-trafikken i et vakuum og i fare for å legges brakk Mens svenskene nyter godt av at Green Cargo avvikler sin norske innenriksvirksomhet kan realiteten i Norge bli at godstrafikken på skinner legges brakk og bli stående i et stort vakuum. Det i påvente av en ny aktør.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport med jernbane Jernbanetransport med gods kan vanskelig kalles en økonomisk gullgruve for aktørene, men de økte i det minste omsetningen med over 150 millioner kroner og snudde samtidig underskudd i 2020 til overskudd i 2021.
Hva var egentlig City Logistic? Nå er selskapet i alle fall borte Danske City Logistics utrullingsprosess for norsk virksomhet falt i fisk. Nå er selskapet under tvangsoppløsning etter at det nylig byttet navn til Logistik og Transport A/S.
Går på skinner for Green Cargo Nye direkteruter for intermodalt gods Den sterke økningen i etterspørsel etter intermodalt gods bidrar til at Green Cargo etablerer nye direkteruter.
Etablerer ny logistikk-enhet Green Cargo satser på tømmer-logistikk Green Cargo etablerer i disse dager en spesialenhet for rundtømmerlogistikk. Madelene Askeblad skal lede den nye nettverksforvaltningen, Roundwood Logistics.
Positiv utvikling for skinnegodset Green Cargo viser muskler Et av Norges viktigste godstransportører på skinner hadde en markant positiv utvikling i både volum og resultat andre kvartal.
Gods på skinner Logistikksamarbeid gir nytt konkurransefremstøt Med et raskere og mer konkurransedyktig logistikk-konsept skal ScandFibre Logistics (SFL) og Green Cargo ta større markedsplass i godstransportnæringen.
Green Cargo 20 år • 2001-2021 En av Norges største - Hovedfokus er den digitale utviklingen og forandringsprosessene. I tillegg holder vi konstant fokus på sikkerhet, punktlighet og lønnsomhet i alle ledd.